8. marts 2013

Brød der smager

Nemt og lækkert rugbrød
 - skønne rugbrødsboller


Du skal bruge en rugbrødsblanding, ekstra frø af blandet art, gær og evt. Tranebær mm. 

Jeg læste på brødblandingen, men jeg endte dog med at lave lidt om i opskriften. Jeg opløste 50g gær i 8 dl. lunkent vand. 
Så tilføjede jeg brødblandingen og rørte det hele godt rundt.


 Det blev til en god klistret masse. 
Jeg ville dog gerne have flere kerner i. Derfor tilføjede jeg solsikke kerner, hørfrø og sesamfrø - Jeg kender ikke mængden.

Så lavede jeg boller af denne klistrede dej og rullede dem i endnu en gang frøblanding. 
 Det sviner en del, men det er besværet værd. 
Jeg sørger for at hele bollen bliver dækket af kerner så den ikke klistre mere og lægger den derefter over på bagepladen. 

 Fantastiske kerneboller klar til ovnen. 

Jeg lavede en plade af disse og tænkte at jeg måtte variere det lidt. 
Derfor kastede jeg en masse tranebær i dejen og lavede endnu flere boller. 

Jeg ville forsøge at lave "Muffin rugbrød" 
Jeg smurte min silikone muffin form og fyldte dem med dej. 

Det fungerede godt og de er utrolig gode i størrelsen til en hurtig snack, madpakken eller på farten. 

Efter jeg havde formet boller, muffins og brød af hele dejen lod jeg det hæve i 1½ time lunt og tildækket.

Derefter smed jeg det i en forvarmet ovn på 200 grader. 

Efter 25 min. tog jeg dem ud af ovnen og fik dem ud af formene med det samme. 

De smager himmelsk og dem med tranebær er geniale som snack fordi de er lidt søde samtidig med at de er lækre luftige og sunde. 

God bagelyst - Kast dig ud i det, det er ikke så svært :) 

//Simse


Jeg bliver så glad når I kommentere eller deler mine indlæg her på bloggen eller på Facebook //Simse

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

simsesworld@gmail.com